Skip to content →

Tävlingsklasser för motorcykel

Som tidigare nämnt handlar inte dragracing enbart om bilar, utan hos de olika dragracingklubbarna runtom i landet kan man även tävla i dragracing med motorcyklar, och precis som med bilarna så finns det en mängd olika tävlingsklasser för motorcyklar. Dessa tävlingsklasser är Bracket, Junior Dragbike, Street Bike, Super Gas Bike, Super Comp Bike, Twin Bike, Super Twin Top Gas, Pro Twin Bike, Pro Street Bike, Classic Drag Bike, Funny Bike, Super Street Bike, Pro Stock Bike, Top Fuel, och Super Twin Top Fuel.

Namnen på dessa tävlingsklasser påminner alltså mycket om de för bilar, och precis som i fallet med bilarna så är det för många olika klasser för att ge en detaljerad beskrivning av de alla. Precis som tidigare så rekommenderar jag här en Google-sökning för mer detaljerad info om en specifik klass. Jag kommer dock gå in på lite mer detaljerad information om några av de mer populära klasserna.

Bracket

Bracket är en populär tävlingsklass när det kommer till dragrace för motorcyklar, och den skiljer sig från många andra klasser på så sätt att den går ut på att föraren tävlar mot sig själv. Vad som menas med detta är att föraren själv sätter en tid som han eller hon sedan ska tävla mot, och man får sedan inte köra fortare än denna tid. Man tävlar sedan i en utslagstävling där de olika förarna kör mot varandra tills endast en återstår. Den tid som en förare först sätter kallas för dial in, och när tävlingen sen väl börjar så får den förare som har högst dial in starta före den dom har den lägre med lika många sekunder eller bara hundradels sekunder som skiljer de båda tiderna åt. Sedan är det den förare som tar sig först i mål utan att vara under sin dial in tid som vinner. Kommer båda förarna i mål snabbare än sin dial in tid så är det den förare vars tid skiljer sig minst från dial in tiden som vinner. Reaktionstiden vid start blir därför ännu viktigare i denna tävlingsklass än vad den är i många övriga tävlingsklasser inom dragracing.

Funny bike

Funny bike heter en annan populär tävlingsklass, och i denna tävlingsklass tävlar motorcyklar som har genomgått många modifieringar. Exempel på sådana modifieringar kan vara att de har olika typer av kombinationer av turbo och kompressor, och detta med metanol eller bensin som drivmedel, eller i vissa fall med insprutning i kombination med nitrometan. Utöver detta krävs det också att de har specialbyggda ramar med en hjulbas som minst måste vara 1 700 millimeter, samt ett bakhjul som måste vara högst 14 tum.

Pro Stock Bike

Pro Stock Bike är ytterligare en tävlingsklass inom dragracing för motorcyklar, och precis som Funny Bike är det en tävlingsform för motorcyklar som är väldigt modifierade. Ett krav är att de motorcyklar som används inom den här tävlingsklassen endast ska vara avsedda för att användas till dragracing, detta samtidigt som de ska se ut som vanliga motorcyklar. Utseendet till trots så skiljer de sig dock från vanliga motorcyklar på så sätt att de har en kubikbegränsning som ligger på 1755 4 cylindrig med 2 ventiler/160cui. Det är även ett krav att de ska ha bensin som drivmedel i kombination med förgasare eller insprutning, samt att däcken får ha en bredd på 10 tum som högst. Sist men inte minst så är det även förbjudet att använda automatisk växelanordning.

Detta är som sagt endast några exempel på de tävlingsklasser som finns inom dragracing för motorcyklar, något som innebär att det även när det kommer till motorcyklar är en väldigt bred sport med ett varierande utbud.