Skip to content →

Regler för dragracing

Då så har vi kommit till regler för dragracing, och detta är ju något jag redan nämnt i förbifart här. Som tidigare nämnt är alltså upplägget generellt sätt mycket simpelt när det kommer till dragracing, och sporten går ut på att två fordon tävlar mot varandra om vilket som snabbast kan färdas en sträcka på 402 meter, 201 meter, eller i vissa fall 304 meter. Sträckan på 304 meter använder man för särskilt snabba fordon, och detta gör man då av säkerhetsskäl därför att de om man använde en längre sträcka att kunna nå för höga hastigheter, något som då hade kunnat medföra fara.

Reaktionsförmåga

En stor del av dragracing handlar om reaktionsförmåga, detta eftersom bilarna står still tills det att startlampan blir grön vilket signalerar att loppet är igång, och det är då mycket viktigt att med hjälp av en snabb reaktionsförmåga trycka gasen i botten så fort det bara går. Detta är oftast avgörande för vem som vinner ett lopp, eftersom det med tanke på de extremt höga hastigheterna ofta handlar om några hundradels sekunder som skiljer de tävlande åt.

De olika tävlingsklasserna

Dragracing är dock indelat i olika tävlingsklasser som tidigare nämnt, och reglerna för dessa olika tävlingsklasser varierar en del. Sträckorna är oftast desamma som standardsträckorna, och man tävlar alltid en mot en, men det finns andra faktorer som kan skilja sig åt en del. Dels så kan man ju tävla med antingen bilar eller motorcyklar, och sen har även dessa två färdsätt en mängd olika tävlingsklasser som skiljer sig åt på olika sätt och vis. Detta är något jag berättar mer detaljrikt om på sidan om tävlingsklasser för bil samt sidan om tävlingsklasser för motorcyklar, och som jag nämner där finns det för många olika tävlingsklasser för att jag ska kunna presentera varenda en i detalj. Jag nämner där dock några exempel på tävlingsklasser på ett mer detaljrikt sätt, och det ger ett bra exempel på hur de olika tävlingsklasserna för respektive färdmedel kan skilja sig åt. När det kommer till dragracing för bilar så är till exempel tävlingsklassen Competiton öppen för alla typer av fordon eftersom den är handikapps baserad, Junior Dragster är endast öppen för dig om är mellan 8-18 år, Pro Modified är endast öppen för tävlande med en viss typ av bil, Pro Stock tillåter endast kupébilar med två dörrar som är högst 15 år gamla, och Super Street skiljer sig på så sätt att det är en tävlingsklass där det handlar om att ta sig i mål ÖVER en specifik tid, närmare bestämt 10,9 sekunder. Detta är som sagt var endast några få exempel, men det ger i alla fall hyfsad överblick över hur olika tävlingsklasser kan skilja sig åt.Tävlingsklasserna för motorcyklar skiljer sig åt på ett liknande sätt som de för bilar, och för mer informationen om detta rekommenderar jag att man tar sig en närmare titt på fliken som handlar om just detta, eller helt enkelt gör en Google-sökning på den specifika tävlingsklass vars namn fångar ens intresse. Just faktum att det finns så många olika tävlingsklasser är något som gör dragracing till en mycket mer variationsrik och bredare sport än vad de flesta kanske anar till en början, och det är min tro och förhoppning att alla som är nyfikna på sporten ska kunna hitta en tävlingsform eller flera som passar dem bra.